Nieuwe banden kopen is niet goedkoop en de meeste mensen proberen dit zo lang mogelijk uit te stellen.
Helaas zijn veel ongelukken in het verkeer te wijten aan versleten of oude banden

Wanneer is het tijd om je banden te vervangen ?

De meeste mensen hanteren de profieldiepte van een band als maatstaf. Maar het rubber van de band verslechterd door de jaren, ongeacht de conditie van de staat van het loopvlak. Een oude band kan net zo gevaarlijk of misschien nog wel gevaarlijker zijn dan een band met onvoldoende profiel.

Voor sommige automobilisten zullen te oude banden geen probleem vormen. Als je gemiddeld 19.000 km per jaar rijd zullen je banden in 3 a 4 jaar versleten zijn, lang voordat de samenstelling van het rubber van de band dat doet. Maar als je weinig rijd of als je een auto hebt die je alleen in de weekenden of maar af en toe gebruikt, dan kunnen te oude banden een probleem vormen. Het zelfde geld voor nieuwe banden die jaren in opslag hebben gelegen, nooit gebruikt maar wel oud.

Veroudering van Banden

Zoals alle producten gemaakt van rubber, worden banden slechter met de leeftijd ongeacht of ze nou gebruikt worden of niet. In de loop van tijd zullen zich barsten of droogte scheurtjes ontwikkelen. Deze ontwikkelen zich zowel van buiten als van binnenuit de band. Deze scheuren kunnen kan er eventueel aan bijdragen dat de staal draden in de band loslaten van het rubber en de rest van de band. Slecht onderhoud en blootstelling aan hoge temperaturen en of zonlicht kan dit proces versnellen.

Hoe kun je de leeftijd van je banden controleren ?

Banden en rubber fabrikanten verschillen van mening als  het gaat om de levensduur van een band.
De DOT-code op de band geeft informatie over de productie datum. Banden die voor 2000 zijn geproduceerd hebben een 3 cijferige dot-code en na 2000 een 4 cijferige code. De eerste 2 cijfers duiden de productieweek aan en de laatste 2 geven het jaartal aan.

Hoewel sommige banden fabrikanten vol houden dat banden het 10 jaar volhouden, is het onmogelijk te beoordelen hoe lang je veilig met een band kunt blijven rijden zolang je geen invloed hebt op factoren zoals hitte, bewaring en mate van gebruik die van invloed zijn op de levensduur van een band.

Factoren die de veroudering van banden versnellen

Ons wisselende klimaat draagt zeker bij aan een snellere veroudering van banden, zoals blootstelling aan zonlicht, hitte, pekel enz, die van invloed zijn op de kwaliteit van het rubber. Dit geld ook voor reserve banden en banden die ergens opgeslagen liggen. Bedenk hoe sommige reserve wielen onder auto’s zijn gemonteerd, net zo goed blootgesteld aan het vuil en de elementen. Als je reservewiel licht opgeslagen in de kofferbak van de auto wordt deze net zo goed blootgesteld aan grote temperatuur schommelingen en hitte met name in de zomer.

Ook al ziet een reserveband geen daglicht, een band die op een wiel is gemonteerd en op spanning is, is technisch gezien in gebruik ook al wordt er niet op gereden. Een band die niet is gemonteerd en op de goede manier opgeslagen is in een winkel of garage zal langzamer verouderen dan een band die in gebruik is onder een auto.
Maar ouder worden doet ie in ieder geval.

Kritisch op banden

Het is dan ook af te raden om gebruikte banden te kopen en controleer de DOT code op alle nieuwe banden die je koopt. Ook al ziet een band er als nieuw uit, geeft dit nog geen garantie dat deze band niet jaren geleden is geproduceerd en de rest van de tijd heeft staan wachten in de shop steeds ouder wordend.

Veiligheidsrisico’s

De veiligheids risico’s van het rijden met oude banden moeten niet worden onderschat.
Bespreek met je onderhoudsmonteur de leeftijd en conditie van de banden van je auto.
Wacht niet tot je een ongeluk krijgt, dan is het te laat en de gevolgen kunnen verschrikkelijk zijn.

——–

Wat Is De Leeftijd Van Jouw Banden ?
Getagd op: